Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittämisen Tutke2:n linjausten merkitys luonnonvara- ja ympäristöalalla
Koulutustoimikunnille on tullut pyyntö arvioida osaamis- ja toimialansa tutkintojen kokonaisuutta ja tutkintojen perusteita kehittämistä koskevien tavoitteiden valossa yhteistyössä tutkintotoimikuntien kanssa. Tarkastelussa on hyvä ottaa huomioon myös lähialojen tutkinnot.
Tässä blogissa toivotaan käytävän keskustelua avoimesti Tutke2-esityksistä. Raportti esityksineen löytyy osoitteesta:
http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/artikkelit/tutke/
Erityisesti toivotaan keskustelua ja näkemyksiä seuraaviin kysymyksiin tutkintojen ja tutkintorakenteen kehittämiseksi:
- miten tutkintotyyppien (perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinto) kriteerit sopivat luonnonvara-alan tutkintoihin ja edellyttävätkö kriteerit muutoksia tutkintojen sisältöihin?
- onko nykyinen luonnonvara-alan tutkintorakenne toimiva vai tuleeko tehdä muutoksia; tarvitseeko yhdistää joitakin tutkintoja, tarvitaanko uusia tutkintoja tai uusia osaamisaloja tutkintoihin?
- tarvitaanko muutoksia tutkintojen nimiin (esitys: "perustutkinnot sekä ammatti- ja erikoisammattitutkinnot nimetään pääsääntöisesti alan tai toiminnon mukaan")?
- tarvitaanko muutoksia perustutkintojen tutkintonimikkeisiin, entä tarvitaanko ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin tutkintonimikkeitä; mihin ja millaisia?
- toteutuuko valinnaisuus nykyisissä tutkinnoissa riittävästi, miten valinnaisuutta tulisi ehkä lisätä?
Maatalous- ja ympäristöalan koulutustoimikunta käsittelee asiaa kokouksesaan 23.8., joten ajatuksia toivotaan siihen mennessä. Huomioita voi lähettää myös sähköpostitse minulle (etunimi.sukunimi@oph.fi).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti